همایش توجیهی مسئولین هیئات مذهبی در مصلی شهرستان شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 113
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 389
:: بازدید ماه : 8078
:: بازدید سال : 20767
:: بازدید کلی : 297905
نویسنده : عباس کرم الهی
دو شنبه 27 مرداد 1399

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

به همت اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گزاری اجتماعی در عزاداری های محرم ؛ جلسه ی توجیهی مسئولین هیئات مذهبی با حضور جمعی از مسئولین در مصلی شهرستان شوش برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ ساعت 10:20 صبح روز یکشنبه 26 مردادماه1399 هم زمان با سالروز ورود اولین گروه از آزادگان از کمند اسارت بعثیون عراق به میهن اسلامی در سال 1369 ، با حضور «آیت الله سید محمد امام ، امام جمعه ی شهرستان شوش ـ دکتر عدنان غزی فرماندار ـ عبدالحسن آل کثیر معاونت سیاسی ، امنینی و اجتماعی فرمانداری شهرستان شوش ـ سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرمانده ی نیروی انتظامی ـ حجت الاسلام عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی ـ سروان پاسدار مصطفی میردورقی جانشین فرمانده ی سپاه ناحیه ـ رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی» در آستانه ی ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) همایش توجیهی مسئولین هیئات مذهبی به منظور رعایت پروترکل های بهداشتی در عزاداری ها برگزار شد .

حجت الاسلام عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان ضمن عرض خیر مقدم به مسئولین هیئات مذهبی و گرامی داشت یاد و خاطره ی دلاورمردی ها و رشادت های آزادگان این اسوه های صبر و استقامت ؛ به دهه ی اول محرم اشاره کرد و گفت : ماه محرم ماهی است که به برکت خونِ حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و عظمت مصیبتی که به آن حضرت و یارانش وارد آمد ، قلب های مؤمنین را مملو از حرارت عشق به او نموده است . چه شوری است؟ شوری است که بصیرت را به دنبال خود آورده است که همین بصیرت سبب ساز قیام و حرکتِ امت اسلامی شده است .

وی در ادامه گزیزی به بیانات امام خمینی(ره) زد و یادآور شد : امام راحل فرموده است : « همین جلسات روضه و همین محرم و صفر ، ضامن حفظ و بقا اسلام شده است . » لذا ما محرم را فرصتی می دانیم برای تبلور اندیشه های « انقلاب اسلامی ، تقویت باورها و برای رشد و تعالی » خصوصا حال که در شرایطی قرار داریم که می بایست به نحوی بتوانیم عرض ادب خود را داشته باشیم .

رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش در ادامه به هدف اصلی برگزاری همایش اشاره کرد و اظهار داشت : « آشنا سازی شما متولیان عزاداری سیدالشهدابا آخرین دستورالعمل های بهداشتی ، مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا» عمده ترین هدف ما از برگزاری این همایش است که باید جدی گرفته شود و بنا به آموزه های دینی ما با تأکید مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید « سلامت جامعه و مردم  » خط قرمز ماست و این یک امر ضروری است و سلامت جامعه و مردم امری است که مورد تأکید همه ی ما قرار گرفته است ، لذا امسال با توجه شرایط پیش آمده می بایست مراسم ها را به شیوه ی دستور العملی که ابلاغ شده است برگزار کنیم .

حجت الاسلام عارف آل کثیر در ادامه تصریح نمود : ما نگفتیم مراسم کلا تعطیل شود ؛ مقام معظم رهبری هم می فرماید : « مراسمات برگزار شوند اما تابعه دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا » لذا به همان شیو ای که در دستورالعمل به ما ابلاغ شده است عمل می کنیم  لذا از همین فرصت استفاده می کنم و از مسئولین هیئات مذهبی درخواست می کنم در سامانه ی « بیرق » همه ی هیئات مذهبی در سطح کل شهرستان شوش اطلاعات «مسئول هیئت ـ مداح هیئت و همیار سلامت »  را در این سامانه ثبت نمایند ، لازم است که بگویم این مجوز نیست چون مجوز اصلی را سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به من و شما داده اما نسبت به آگاهی بخشی از تعهدات دستورالعمل های بهداشتی عزیزان ؛ لذا است که اطلاعات در سامانه ی بیرق ثبت شود که ما از این جریان مطلع باشیم و تنظیم بخشی امور برای حمایت هایی که قرار است دولت انجام دهد باز هم از طریق همین سامانه انجام می شود .

رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود گفت : مسئول مستقیم انجام و رعایت دستور العمل ها و آن چه که در هیئت در طول برگزاری مراسم انجام می شود مسئولین هیئات مذهبی ، مداحان اهل بیت(ع) ، ذاکرین و روحانیون آن هیئات هستند .

وی در ادامه به چند نکته از مفاد دستورالعمل اشاره کرد و یادآور شد : هیئات مذهبی و مراکز دینی طی این شش ماه که مملکت گرفتار ویروس منحوس کرونا بود و خیلی از مردم به این بیماری مبتلا شدند ؛ در صف اول مبارزه با این مهمان ناخوانده بودند چه در«  ضد عفونی ها و گندزدایی ها و در چه در همایش های مواسات همدلی و در توزیع ماسک و دستکش » در « مراکز دینی ـ مؤسسات علوم قرآنی ـ حسینیه ها و مساجد » پیش قدم بودند و همه ی ما ثابت خواهیم کرد که بچه های مذهبی و هیئتی کسانی هستند که نسبت به سلامت جامعه و مردم اهمیت ویژه ای قائل هستند و نمایش شورانگیزی از عزاداری توأم با سلامت جامعه را ان شاالله در دهه ی اول محرم منصه ی ظهور خواهند رساند و تجلی عزاداری سید الشهدا نباید تعطیل شود . شور و شعورِعزاداری نباید تعطیل شود ؛ این تصویری است که شما سال های متمادی و خصوصا در این مدت هم دیده اید . قریب به 80 مرکز دینی ما شامل « حسینیه ـ مسجد ـ زینبیه ـ هیئت ـ پایگاه مقاومت بسیج ـ کانون های فرهنگی و هنری ـ انجمن ها و....» وارد میدان مبارزه با ویروس منحوس کرونا  شدند و به امید خدواند تبارک و تعالی برگ زرینی خواهد شد عرض ادب و عزاداری ما به ساحت مقدس سیدالشهدا همراه با دستورالعمل های بهداشتی .

1 ) ـ در فضای بسته اگر بخواهید مراسم عزاداری برگزار کنید هر چند اطلاع دارید  فقط باید یک چهارم ازظرفیت آن مکان استفاده شود و بنا به اختصار با فاصله هایی که مشخص شده

2 ) ـ تأکید می کنیم با توجه به اینکه اجتماع صورت می گیرد ، کاهش ساعت هر مراسم را در نظر بگیرید و اگر مثل سال های گذشته بخواهد از نظر زمانی که درازا کشیده شود ممکن است اتفاقاتی رخ دهد لذا هیئات خصوصا هیئت های « زنجیرزنی و سینه زنی » بدانند که «جا به جایی اکید ممنوع شده است» ؛ یعنی هر هیئت می بایست در جایگاه  خود به عزاداری بپردازد .

3 ) ـ حرکتی که مورد تأکید ویژه ی مقاومت معظم رهبری بود و فرمود : « آن کسی که ماسک نمی زند من شرمنده هستم» لذا در طول مراسم همانند این همایش استفاده از ماسک برای کلیه ی دست اندرکاران هر هیئت الزامی و ضروری می باشد .

در خصوص پذیرایی ، نذورات را در حین برگزاری مراسم ممنوع است لذا اگر نذری قابل تغییر است آن را به طرف حرکت مؤمنانه سوق دهید و بسته های خام و خشک را بین نیازمندان و مستمندان توزیع کنید و اگر قابل تغییر نیست آن را همراه با نظارت دقیق کارشناسان مرکز بهداشت طبخ و بین محرومین در جلوی خانه ها  و در ظروف یک بار مصرف استفاده نشده توزیع نمایید .

مواکب و ایستگاه های صلواتی در حد مداحی و پخش نوحه در نظر گرفته شده و در مواکب انواع «بسته های بهداشتی ، ضد عفونی و ماسک» توزیع شود و از توزیع هر گونه شربت و شیرینی یا خرمای رو باز اکیدا خود داری شود .

سپس فرماندار شهرستان شوش سخنان خود را با حمد و سپاس از پروردگار یکتا آغاز کرد و گفت : «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ـ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا وَ حَبِيبُ قُلُوبِنَا أبوألقاسِمِ مُحَمَّدٍ (صلوات) وَ عَلی آلِهِ الطَيِّبينَ الطَّاهِرِين ألمَعصومين وَ لَعنةُ اللهِ عَلَی أعدائِهِم أجمَعينِ مِنَ الان إلی قيامِ يَومِ الدّين».

دکتر عدنان غزی در ادامه یاد و خاطره ی همه ی ایثارگران و اسرای هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت و تصریح نمود : اسرای عزیزی که لحضات گرانبهای خودشان را در راه خدمت به اسلام ، نظام اسلامی و انقلاب اسلامی تقدیم نمودند و با صبر و تحمل در مقابل سخت ترین شکنجه های بعثیون عراق به عنوان آیه های صبر سرمشقی برای زندگی فرد فرد ما شدند .

فرماندار شهرستان شوش در ادامه یاد سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یارانش را گرامی داشت و اظهار داشت : « اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ /// سلام بر تو اى ابا عبداللّه و بر روانهائى که فرود آمدند به آستانت ، بر تو از جانب من سلام خدا باد همیشه تا من زنده ام و برپا است شب و روز و قرار ندهد این زیارت را خداوند آخرین بار زیارت من از شما  /// اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ /// سلام بر حسین و بر على بن الحسین و بر فرزندان حسین و بر اصحاب و یاران حسین » حقیقتا دل ها محصور کسی است که فراتر از همه ی مرزها حرکت کرد ، همه ی مرزها را درنوردید ، همه ی قواعد موجود را شکست و یک درس بزرگ و تاریخی به همه ی مردم داد ؛ شاید ما به عنوان شیعه تصور می کنیم که فقط امام حسین(ع) متعلق به ماست در صورتی که امام حسین(ع) متعلق به همه ی عدالتخواهان جهان است . کسانی که حتی دینشان اسلام نیست به این امام به عنوان « سید احرار » نگاه می کنند .

وی در این خصوص افزود : شخصیتی همانند « مهاتما گاندي » معمارِ استقلال هند و رهبر ملي مردم اين کشور، براي آزادي هندوستان ازسلطه انگليس ، هسته مرکزي قوي يک تشکيلات سياسي را پايه ريزي نمود و حزب کنگره را رهبري نمود و با تمرد از قوانين ، عدم تقبل پست هاي دولتي ، عدم همکاري با مأموران انگليسي و تحريم اجناس بريتانيايي ، يعني با اصل «مقاومت منفي» باسلطه انگليس مبارزه نمود و روح آزادي و بازگشت به هويت و سنت هاي اصيل هندي را احياء کرد. در آخرين بار که دولت انگليس در سال 1942 ميلادي او را بازداشت کرده گاندي هنگام توقيف ، فرياد «يا مرگ يا استقلال » را سر داد. وقتي حر به امام حسين گفت : «اگر جنگ کني کشته خواهي شد.» امام فرمود: «مرا از مرگ مي ترساني ؟من حتماً مي روم و جوانمرد را از مرگ ، ننگ و عاري نيست . اگر عملش براي حق باشد... و با بذل جان خودبا مردمان و نيکوکار مواسات کند و از مردم مطرود و ملعون جدا شود... اين خواري براي توبس است که زنده بماني و مورد ظلم و تجاوز قرارگيري و نتواني از حق خود دفاع کني ،چقدر مرگ در راه وصول به عزت و احياي حق سبک و راحت است . مرگ در راه حق و عزت ، زندگاني جاويد است و زندگاني با ذلت ، حياتي جزء مرگ نيست ... . مرحبا و آفرين به کشته شدن در راه خدا و ليکن شما توانايي به نابودي مجد و عظمت مرا نداريد، پس دراين صورت مرا باکي از مرگ نيست /// موت في عز خير من حياة في ذل »

فرماندار شهرستان شوش در تکمیل این بخش از سخنان خود خاطر نشان نمود : گاندي در تفحص زندگاني امام حسين(ع) و علت جاودانگي و پايداري آن به يک مسأله مهم رسيده و همانا درسي از سرور آزادگان اخذ نموده و آن را براي استقلال هند به کار بسته است ، يعني او به پيروي از امام ، به مردم هند که طرفدار استقلال هند بودند اعلام نمود مرگ را به بازي و مسخره بگيريد و نترسيد. و در نتیجه گفت : «من براي مردم هند چيز تازه نياوردم ، فقط نتيجه اي را که از مطالب و تحقيقاتم درباره ی «تاريخ زندگي قهرمان کربلا ، به دست آورده بودم ، ارمغان ملت هند کردم . اگر بخواهيم هند را نجات دهيم واجب است همان راهي را بپيماييم که حسين بن علي پيمود... .» شخصیتی همانند گاندی که توانست قریب به 800 میلیون نفر را از چنگال و استعمار بزرگترین مستعمر غرب خارج درآورد آرزو می کند که ایکاش ما هم یک امام حسین(ع) داشتیم .امام حسین(ع) در مقطعی از تاریخ ظهور کرد که تقدم  و تفکر او بر اساس معیشت الهی بود ، آن حضرت از همه چیز خود گذشت که ما « رستگار و سعادتمند » باشیم ، از آن زمان تا به امروز همه ی کسانی که به این امام همام عشق می ورزند ، علاقه دارند و رهرو آن حضرت هستند همیشه با مصائب درگیر بوده اند .

وی در ادامه گریزی به قصیده ای از یکی از شاعران عراقی زد و در این راستا یادآور شد : مصداق این قصیده به همین روزهایی است که داریم با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم می کنیم ؛ در بخشی از این قصیده آمده است . « زمانی که گفتند پول بدهید ما پول دادیم ـ گفتند برای زیارت باید طلا بدهید  طلا دادیم ، اینقدر این حکام  زورگویی می کردند که به جایی رسید که گفتند هر کسی می خواهد زیارت کند باید دستش قطع شود ، حتی دست را به خاطر زیارت دادیم » . اگر ما در یم وضعیت عادی بودیم خدا را شاهد می گیرم به عنوان کسی که از سن 10 سالکی مداحی را شروع کرده ام شاید این اجری که الان داریم در این ایام می بریم مطمئن باشید این ایام مهمتر از تمام ایام تاریخ است ؛ یعنی این که ما در یک حالت عادی چنین مراسمی را برگزار کنیم و از مداح و از روحانی دعوت کنیم تا چنین مراسمی برگزار شود ؛ حَسنِ برگزاری چنین مراسمی به همین مشکلات است ، در نتیجه در سختی ها و مشکلات است که مردها مشخص می شوند ؛ در حالت عادی همه دوست ما هستند اما در جایی که اتفاق ناگواری پیش می آید و مشکلی برای ما پیش می آید عده ای هستند که می آیند و برادری خود را ثابت می کنند ؛ لذا الان دورانی است که ما باید ولایتمداری خود را به امام حسین(ع)  ثابت کنیم که قطعا همین جمع همه ولایتمدار هستید ؛ الان موضوع مهم و اولویت ما حفظ سلامتی جامعه و مردم است .

دکتر عدنان غزی افزود : آنهایی که به این بیماری گرفتار شده اند می دانند که این بیماری چطور سلامتی را به خطر می اندازد ، به همین ماهی که در پیش رو است از خداوند یکتا می خواهم عزیزانی که به این بیماری گرفتار شده اند هر چه زودتر سلامتی خود را به دست آورند ؛ اما ، فصل الخطاب همه ی ما در برگزاری مراسم های عزاداری فرمایش مقام معظم رهبری است و خط قرمز ما سلامت مردم است ؛ در برگزاری مراسم به جز اجرای تعزیه به هیچ هیئتی نگفته ایم که مراسم سوگواری که در پیش رو دارند را تعطیل کنند ؛ تعزیه هم چون یک اجتماع بسیار گسترده ای را به دنبال خود دارد امکان اجرا برای ما مقدور نمی باشد و این تصمیم گیری حسب دستور عزیزان ما در حوزه ی بهداشت اکیدا ممنوع است .

وی افزود : اما برگزاری مراسم های عزاداری می بایست بر اساس تصمیماتی که اداره ی تبلیغات اسلامی با هماهنگی و نظارت مرکز بهداشت باید انجام شود . قطعان مهندس میرزایی رئیس مرکز بهداشت که هم اکنون در حط اول مبارزه با کرونا می باشد پروتکل را در بخش های بعدی این همایش شرح خواهند داد و من به عنوان خادم و به عنوانی یکی از مداحان این خواسته را قلبا از دوستان انتظار دارم و آن این که هر آن چه از حوزه ی بهداشت و درمان به ما به عنوان پروتکل بهداشتی داده می شود  جز به جز آن را رعایت کنید چون به عنوان مسلمان و شیعه وظیفه داریم سلامت مردم را حفظ کنیم یعنی اگر در سال های گذشته مراسم های عزاداری 4 یا 5 ساعت بود ؛ حسب زمانی که مرکز بهداشت تعیین می کند بیشتر طول نکشد و اگر قبلا عزاداری ها در فضای بسته بود سعی کنید که امسال در فضاهای باز برگزار شود ؛ اگر قبلا مراسم با زنجیرزنی همراه بود الان به دلیل این که همین زنجیر باعث می شود تراوش هایی از عرق جسم خارج می شود باید رعایت شود . من من از تمام مسئولین هیئات مذهبی می خواهم که این را شعار خود قرار دهند که « هر خانه یک تعزیه برای امام حسین(ع) » باشد .

رئیس ستاد مبارزه با کرونای شهرستان شوش در تکمیل سخنان خود  اشاره کرد : هر آن چه که در این همایش به شما مسئولین هیئات مذهبی گفته می شود با حدد و شدت بیشتری به زیر مجموعه های خود انتقال دهید ؛ مجددا تأکید می کنم سلامت شما خواهران و برادران و مردم شریف شهرستان شوش ، استان خوزستان و کل کشور خط قرمز ماست .

فرماندار شهرستان شوش در پایان به فلسفه ی وجودی اسلام اشاره کرد و تصریح نمود :  این فلسفه بر دو اصل خلاصه می شود ؛ سلامت و امنیت دو رکن اصلی و اساسی هر جامعه است. به لطف شهدا و مقام معظم رهبری و مردمی آگاه امنیت بر کشور حاکم است. اما سلامت جامعه نیازمند مشارکت مردم و  همه ی دستگاه ها می باشد که در این ماه حزن و اندوه می بایست دست در دست هم بگذاریم تا سلامتی جامعه و مردم به خطر نیافتد .

در ادامه سرهنگ حمیدرضا بهاروند فرمانده ی نیروی انتظامی شهرستان شوس در سخنانی کوتاه خود به «شهدای هشت سال دفاع مقدس ـ شهدای نظم و امنیت ـ شهدای مدافع حرم و شهدای ترور ، خصوصا سردار دلها سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی » ادای احترام کرد و به موارد انتظامی در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت : به خواست  خد مشکلی با هیئات مذهبی در این پنج شش سالی که در خدمت مردم ولایتمدار شهرستان شوش بوده ام  نداشته ایم و حرکت مراسمات امام حسین(ع) یک حرکت خود جوش و مردمی بوده است این راه گفتم که عزیزان فکر نکنند مسئولین در مقابل مردم یا جدای از آنها قرار دارند خیر بلکه چون برکت کارهای ما همین جلسات امام حسین(ع) است و مسئولین هم اگر تذکراتی در مورد موضوع های « انتظامی ، امنیتی ، ترافیکی و بهداشت » می دهند به خاطر این است که در این حرکتی مردمی در کنار هم باشیم تا احساس نشود که دوستان بگویند تذکری اگر داده می شود از روی اجبار است ، خیر چنین نیست چون ما در کنار مردم هستیم لذا جا دارد از همه ی مسئولین دلسوز و هیئات مذهبی تشکر ویژه ای داشته باشیم چون مسئولین و مردم در سنوات گذشتی همکاری بسیار خوبی با نیروی انتظامی داشتند ، امسال هم مطمئن هستم با توجه به فلسفه ی وجودی قیام آقا امام حسین(ع) ، «نماز اول وقت و امر به معروف و نهی از منکر» است ، همه ی شما مسئولین هیئات مذهبی « آمران به معروف و ناهیان» هستید لذا اگر در بین هیئت تحت امر خود مشاهده کردید که عزیزی پروتکل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کند تذکرات لازم را به آن شخص بدهید ؛ شاید عزیزی بگوید که «تنگی نفس دارم و استفاده  از ماسک برایم مضرر»است . اگر با چنین شخصی مواجه شدید با ادای احترام او را به رفتن به خانه تشویق کنید چون چنین اشخاصی اصلا نباید بین هیئات حضور داشته باشند و در خانه از طریق تلویزیون باید به عزاداری بپردازد .

وی افزود : توجه داشته باشید در محیط های بسته و در حد نیم ساعت روضه خوانی روحانی و در محیط باز حداکثر عزاداری ها از 2 ساعت بیشتر طول نکشد و همانطور که سخنرانان قبلی اشاره کردند توزیع «هرگونه غذا ، شربت ، شیرینی و چای» اکیدا ممنوع است ؛ حضور در « حرم حضرت دانیال نبی(ع) و بقعه ی عبدالله بن علی(ع) و دعبل خزایی  و سایر اماکن متبرکه  اکیدا ممنوع است» ـ حرکت و جا به جایی هیئات مذهبی در سطح شهر ممنوع است ـ تعیین همیار محرم که ما در سنوات گذشته این مورد را داشته ایم تا هماهنگی های لازم برای پیشگیری از هرگونه حوادث احتمالی با تماس تلفنی به پلیس 110 و یا با یکی از شماره های « 0614287200 و یا 0614287161»گرفته شود ـ هیئت هایی که در خیابان ها و بعضا در مرکز اصلی شهر مراسم برگزار می کنند از ایجاد هرگونه ترافیک که باعث مزاحمت مردم نشود همکاری نمایند .

سرهنگ بهاروند در پایان درخواست خود را از اداره ی تبلیغات اسلامی مطرح کرد و گفت : آمار مساجدی که قرار است در آنها عزاداری برگزار شود می بایست از طریق اداره ی تبلیغات اسلامی به ما به صورت مکتوب ارائه گردد تا فرصت آن را داشته باشیم با سپاه ناحیه هماهنگی های لازم را داشته باشیم تا در بحث پوشش امنیتی و انتظامی تمهیدات لازم انجام شود .

سپس سروان پاسدار مصطفی میردورقی جانشین فرمانده ی سپاه ناحیه ی شهرستان شوش در مقدمه ای کوتاه اظهار داشت : خداوند را شاکرم که در خدمت شما پیرغلامان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) هستم ؛ عزیزانی که از نوجوانی خادم درگاه امام حسین(ع) بوده و هستیم .

وی در ادامه با ارائه ی پیشنهادی به رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی تصریح نمود : اگر فرصتی باشد در کنار مسئولینی که سخنرانی می کنند یکی دو نفر از مسئولین هیئات مذهبی هر کدام حداقل دو دقیقه به مطرح کردن دغدغه های خود بپردازند کاری  پسنیده است البته اگر فرصتی باشد .

جانشین فرمانده ی سپاه ناحیه ی شهرستان شوش در پایان آمادگی سپاه و بسیج را برای هرگونه همکاری با هیئات مذهبی اعلام نمود .

مهندس غلامرضا میرزایی رئیس مرکز بهداشت شهرستان شوش ضمن قدردانی از بانیان برگزاری این همایش و ورود اولین گروه از آزادگان سرافراز و اسوه های صبر و استقامت به میهن اسلامی گرامی داشت و در ادامه به پروتکل های بهداشتی ویژه ی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت : همانطور که سایر عزیزان به خوبی اشاره کردند ، وظیفه ی ما در مورد برگزاری هر چه بهتر مراسم عزاداری آقا اباعبدالله الحسین(ع) می باشد ؛ همه ی ما تأکید بر کیفیت خوب برگزاری را داریم ؛ منتهی امسال بنا به شرایطی که وجود دارد لازم لازم است چند نکته ی مهم را به شرح زیر اعلام کنم و از شما مسئولین هیئات مذهبی بخواهم که در اجرای آنها جدیت داشته باشیم : 1 ـ هیئات مذهبی توجه داشته باشند قبل از این که تجمعی صورت بگیرد ما به گندزدایی نیاز داریم ؛ گندزدایی هم کار سختی نیست با استفاده از آب و وایتکس(محلول سفید کننده) هیئات مذهبی می توانند محل استقرار عزاداران را گندزدایی کنند 2 ـ برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز باشد ؛ چون اولویت ما فضای باز است 3 ـ محدودیت زمانی هر مراسم بیش از 2 ساعت نباشد 4 ـ مراسم در مساجد و حسینه هاصرفا  یک ساعت است و آن هم برای اقامه ی نماز و یک منبر و هیچ گونه عزاداری  به جز این در محیط های بسته برگزار نشود 5 ـ همه باید خود را ملزم که استفاده از ماسک نمایند 5 ـ آن یک ساعت که برای اقامه ی نماز و منبر در مساجد و حسینه ها در نظر گرفته می شود حتما از یک چهارم فضا استفاده شود  و رعایت فاصله 2 متر از هر طرف الزامی است 6 ـ از زنجیرهای که دست به دست می شود اصلا استفاده نشود و شب اول هیئات  به هر نفر که زنجیر می دهند تا پایان آخرین روز در اختیار همان شخص باشد و زنجیرزنان هر شب قبل و بعد از هذر مراسم زنجیرها را ضد عفونی کنند 7 ـ از هیئت های عزاداری انتظار داریم ؛ هر هیئت « یک همیار ، رابط و یا یک سفیر سلامت » باید داشته باشد و ما به عنوان متولیان بهداشتی حتما تغذیه ی اطلاعاتی از نظر « آمار ـ بهداشت ـ تراکت های آموزشی و.....» در اختیار این همیاران خواهیم گذاشت و انتظار هم داریم آن رابطی که در هیئت فعالیت دارد دقیقا مواظب باشد که پروتکل ها به صورت صد درصد رعایت شود و راهنمایی های لازم را به آنهایی که رعایت نمی کنند داشته باشد 8 ـ به شهرداران اعلام کرده ایم که در سطح شهر و خصوصا مکان های استقرار هیئات مذهبی سلطل های زرد رنگی قرار دهد که از این سطل ها فقط برای ماسک ها استفاده گردد 9 ـ جا به جایی هیئات مذهبی اکیدا ممنوع است 9 ـ از توزیع نذورات که باعث تجمع می شوند اکیدا خودداری شود و اگر می خو.اهید از توزیع آب معدنی استفاده کنند حتما از بطری های پلمپ شده استفاده کنید 10 ـ توزیع هرگونه غذای گرم بین عزاداران چه از طرف مسئولین هیئات و چه از طرف آحاد مردم اکیدا ممنوع است و هر کسی غذا نذری دارد با رعایت پروتکل های بهداشتی به درب خانه ها برده و توزیع نمایند 11 ـ هر هیئت در مکان خود بنری را نصب کنند و در آن بنر عزاداران و مردم را به رعایت پروتکل های بهداشتی از طرف هیئت خود دعوت نماید 12 ـ برگزاری نذورات در خانه ها و دعوت از عده ای برای صرف شام و یا ناهار نذری اکیدا ممنوع است و چنین عزیزانی که نذوراتی دارند آن را به طرف کمک های مؤمنانه سوق داده و بین مستمندان و افراد بی بضاعت توزیع نمایند که اجر و ثوابش چند بر ابر است .

آیت الله سید محمد امام به عنوان آخرین سخنان این همایش ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی آزادگان سرفرار که روزها ، ماه ها و سال های سختی را در دوران اسارت متحمل شدند با توجه به این که در آستانه ی ماه محرم به سر می بریم به چند نکته اشاره کرد و گفت : ما که خدمت گزاران «روضه ی حسینی ـ سینه زنی و زنجیر زنی » هستیم ؛ همه با هم یک صدا این مطلب را فریاد می زنیم و می گوئیم « ما عزاداری امام حسین(ع) را به هیچ وجه من الوجوه ترک نخواهیم کرد .» و اگر آتش هم بر ما ببارد ما عزاداری سیدالشهدا و مجالس امام حسین(ع) را کنار نمی گذاریم .

وی افزود : زینب کبری(س) در روز عاشورا علنا روضه خواند و این شعار ماست و هر حرف اصلی ما همین است . ما در مجالس عزاداری امام حسین(ع) ضمن این که جنبه ی احساسی قضیه را لحاظ می کنیم اما آن جنبه ی عملی و دستورات عملی سید الشهدا را اصل می دانیم یعنی « روضه ـ سینه زنی ـ زنجیرزنی و نذورات » همه مقدمه ای برای آن هدف اصلی و مقدمه است  و آن مقدمه پیروی از سید الشهدا بکنیم ، لذا «اخلاق  ، اعمال و مال» خود را حسینی کنیم ، منظور چیست؟ آیا قصد داریم شعار بدهیم؟ خیر بلکه این یک واقعیت است وقتی که امام حسین می فرماید : « هیهات منا الذله» ؛ و این مطلب را ما در ما در منبرها می خوانیم ، در عمل هم می بایست در مقابله با دشمن صحبت از « مذاکره  و تسلیم و سازش» به سطل زباله بیاندازیم ؛ ما در مقابل با دشمن ایستاده ایم و به لطف خداوند « هیهات منا الذله» ملت ایران ثابت کردند و این به برکت همین مجالس عزاداری امام حسین(ع) است و در این مورد شک نداشته باشید و لذا ما وقتی می بینیم اخلاق حسینی همان زیر بار ظلم نرفتن است کامل کننده ی آن « اخلاق تعاون و اخلاق همراهی با تهی دستان » است .

آیت الله سید محمد امام در تکمیل سخنان خود یادآور شد : امام حسین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) همانند پدرش امام علی(ع) با محرومین می نشستند و غذا می خوردند ؛ شبها امام حسین یک زنبیل را دست می گرفت و آذوقه به در خانه ی فقرا می برد، امام سجاد(ع) بارها این صجنه ها را از نزدیک دیده بود ؛ این درواقع اصل عزاداری است ؛ لذا فقط جنبه ی « سیره ـ تاریخ و...» در این مجالس به تنهایی ملاک نیست ؛ مجالس حسینی ؛ « سیره ی حسینی ؛ روش زندگی حسینی و رفتار حسینی » هم بیان می کند بین ما باید در عمل این سیره ی حسینی به کار گرفته شود و روز به روز  بیشتر و پر رنگ تر باشد .

امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت : امیرالمؤمنین در نهج البلاغه یک جمله ی زیبا دارد که می فرماید : « کسی که جاهل است یا افراطی است یا تفریطی » یا می گوید من کاری به این حرف ها ندارم ما عزاداری می کنیم هر چه شد اشکال ندارد ؛ این طرز فکر 100 درصد غلط است چون فرض کنید کرونا اصلا نیامده بود ولی فرض بر این که من سرما خورده ام آیا امکان داشت از لیوانی که من آب خورده ام شما هم با همان لیوان آب بخورید ؟مسئله ی حفظ سلامت چیزی است که عقل و فطرت انسان برای حفظ آن به من تلنگر می زنند ؛ از طرفی دیگر شرع هم ورود پیدا کرده است ؛ چرا مقام معظم رهبری و مراجع تقلید جلو آمده و در مورد حفظ سلامت جامعه و مردم صحبت کرده اند ؟ هم برپایی مجلس امام حسین(ع) را توصیه کرده اند و هم رعایت پروکل های بهداشتی را متذکر شده اند ؛در نتیجه حفظ سلامتی جنبه ی شرعی هم دارد لذا ما هم باید هر دو جنبه را به کارگیریم .

در پایان مجوزهای مسئولین هیئات مذهبی که در سامانه ی بیرق ثبت نام کرده بودند اهدا شد و جوایز برندگان مسابقه ی عید غدیر که توسط ستاد برگزاری نماز جمعه برگزار شده بود به برندگان تحویل داده شد .

 



:: بازدید از این مطلب : 546
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.